Na twee jaar thuiswerken werd vanuit Walt Disney HQ besloten dat in maart 2022 iedereen weer minimaal 2 dagen per week op kantoor moest werken. Dit stuitte bij sommige werknemers in de Benelux op onbegrip. Logisch, want het thuiswerkmodel waarbij men vrijblijvend naar kantoor kon werkte prima en werd door iedereen als zeer prettig ervaren. Disney was bovendien vlak voor de coronacrisis gefuseerd met 20th Century Fox, waardoor een groot deel van de werknemers nauwelijks binding had met het merk en bedrijf Disney. Nieuwe mensen die tijdens de crisis werden aangenomen waren nog nooit of weinig op kantoor geweest.
Vanuit mijn functie als Interim Director Communication Benelux heb ik een Back to Office programma uitgewerkt met als doel de weerstand en onbegrip weg te nemen en een (hernieuwde) kennismaking met het het merk/bedrijf Walt Disney.
De uitgangspunten waren:
- Fun en sociale binding op de werkplek ervaren.
- De belangrijkste onderdelen van de Walt Disney Organisatie, de verschillende merken, zenders en het D&I employee programma (BERG groups) moesten aan bod komen.
- Een programma opleveren voor iedereen: laagdrempelig en zonder hinder op de werkvloer.
Het Back to Office programma bestond uit:
- Een verrassend en warm welkom door Mickey en Minnie bij de uitgang van de lift, inclusief rode loper.
- Een welkomscadeau (Mickey branded lunchwrapper).
- Een flyer met overzicht en omschrijving van alle activiteiten gedurende de Back to Office week.
- Elke activiteit had een link met een product, submerk, zender en/of BERG Group, zoals bijvoorbeeld:
- Homer Simpsons delicious donnut break (The simpsons/Fox).
- Marvel Pub quiz for superbrains (Marvel, Disney+, Disney Enabled).
- Vaiana’s tropical smoothie bar (Vaiana, National Geographic, Women in Disney).
- Incredible Boot Camp sessions. (The incedibles, Pixar, ESPN).
- Drinks at Gaston’s cozy inn. (Beauty & The Beast, Disney, Disney Pride).
- Feestelijke decoratie en een versierde werkvloer.
Er werd van tevoren niet over gecommuniceerd en daarom was de verrassing voor iedereen groot. De werknemers waren zeer enthousiast en er is volop op social media gepost. Een mooie ervaring om (weer) op kantoor te zijn.