Tot dit jaar werkte Melissa als marketing manager. Social media was een onderdeel van haar werk. Dit jaar koos ze ervoor om zelfstandig verder te gaan als social media specialist, voor haar eigen bedrijf Blik & Opener, als freelancer. Om samen met Lex Ditzel – óók lid van de club van 20 – te werken vanuit het buitenland. En om zich aan te melden als lid van de club van 20.
‘Ik had een leuke baan als marketing manager, een baan waar ik veel plezier uithaalde. Maar het freelancen bleef knagen. Ik wilde zelf ondernemen. Op social media kan ik bedrijven het best helpen. Ik zorg, met content, voor de online identiteit van bedrijven, ook op strategisch vlak. Ik denk mee over het imago, op professioneel gebied. Analyseer en geef tips, ook over andere zaken op content-gebied. Dat doe ik voor verschillende organisaties met verschillende online identiteiten. Voor een matchmakingbureau, bijvoorbeeld. Of voor een marketingadviesbureau en Werfum.
Social media wordt bij veel bedrijven gezien als een dingetje tussendoor. Iets dat het team erbij doet. Het is dan geen onderdeel van de strategie en er wordt niet regelmatig gepost. Daar kan ik klanten bij helpen. Want organisaties moeten natuurlijk online vindbaar zijn. Dat kan via social media en via online advertenties. Daar komt het werk van Lex en mij samen. Lex is online advertising specialist.’
Hoe bevalt het samenwerken?
‘Heel goed. Ik heb mijn specialisme en Lex is goed in het strategisch opzetten en managen van advertenties. We kunnen elkaar goed aanvullen en dat blijven we ook doen. En zo komen we ook samen aan opdrachten, dat gaat vaak via via.’
Waarom koos je voor de club van 20?
‘Het is een superkleine club in vergelijking met bijvoorbeeld platforms en dat is meteen het onderscheidend vermogen. We zijn als club al een team, met ieder een eigen expertise. We kunnen samenwerken en nemen op die manier de werkgever het werk echt uit handen.’
Wat is je tip voor beginnende freelancers?
‘Probeer het gewoon. Ga er gewoon mee beginnen. In het begin heb ik niet durven dromen dat het nu zo goed gaat. Het is natuurlijk ook leren. Hoe verkoop je jouw expertise? Wat voor tarief vraag je? Maar: als je gewoon begint, dan gaat het vanzelf. Ook in de samenwerking met opdrachtgevers. Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe belangrijk evaluatiemomenten zijn. Dat je begint met een strategie, de doelgroep en keuze voor een type content. Ik analyseer hoe de doelgroep reageert en stuur de content bij. Je leert gaandeweg. Ik ben erg blij met deze stap!’